Akkumulátor típusok (AGM, zselés, ciklikus) és az azok közti különbségek

Akkumulátor típusok

Az AGM (felitatott üvegszálas avagy Absorbed Glass Mat), a savas és zselés rendszerű akkumulátorok egy-egy altípusa az ólom akkumulátoroknak.
A savas akkukból kétféle változat létezik, a gondozásmentes és a gondozást igénylő, és ezekben elektrolit folyadék található.
A zselés és AGM akkumulátorok jóval drágábbak a savas akkuknál, azonban ahová ilyen akkumulátor ajánlott, oda célszerű ilyet tenni, mert hosszú távon megéri. Ezek az akkuk kevésbé szulfátosodnak és jobb a tároló képességük is a savas akkukénál. Továbbá nem folyik ki belőlük folyadék, ezért akár fektethetőek is. Érdemes odafigyelni arra is, hogy ezen típusok speciális töltést igényelnek, így ha külön töltőt használunk, akkor meg kell bizonyosodni róla, hogy az a töltő tudja e az ilyen akkumulátorokat tölteni. Általános felhasználási területeik: lakókocsik és lakóautók, csónakmotor meghajtás, szünetmentes áramellátás, szélerőművek és napelemes rendszerek, valamint sok más egyéb hasonló terület. Ezen akkumulátorokat célszerű akkor is tölteni és némileg meríteni, ha használaton kívül kerülnek, az állásban ugyanis drasztikusan csökken az élettartamuk. Fontos megemlíteni még, hogy a zselés akkumulátorok már eléggé kiszorultak a piacról, azonban a köznyelv sajnos (tévesen) az összes ilyen zárt rendszerű akkumulátort zselésnek nevezi, tetézik ezt a webshopok is, ahol az ilyen akkukat szintén zselésnek tüntetik fel, mert így jobban eladhatóak. Ez nem összekeverendő, hivatalosan a ma piacon lévő akkuk szinte mindegyike nem zselés, hanem AGM akkumulátor. Utóbbit nevezik még gyakran zárt biztonsági szelepes, száraz cellás (dry cell) vagy kifolyásmentes (non-spillable) akkuknak is.

Mi is az az AGM akkumulátor?

Az AGM akkutípus a VRLA (Valve Regulated Lead Acid - zárt biztonsági szelepes ólomakkumulátor) egyik altípusa, amely egy felitatott üvegszálas konstrukcióra utal, melynél az akkulemezek között egy bór-szilikát párna helyezkedik el. Ez a párna megakadályozza a lemezek közötti vagy alatti cellazárlatot. A technológia egyik fő előnye, hogy az akkumulátorból akkor sem szivárog folyadék, ha annak háza megsérül. A gázrekombinációs képességük miatt a töltési-merítési ciklusok közötti folyadékveszteség pedig minimalizálható, megakadályozva az akku kiszáradását.
Amit még célszerű szem előtt tartani, hogy ezen akkuk nem szeretik a teljes kisütést, azaz a teljes lemerítést. Ha a töltöttségük 50% alá esik, akkor az élettartamuk jelentősen csökken, így célszerű nem teljesen kisütni őket.

Indító (autó) akkumulátor, munkaakkumulátor, ipari akkumulátor

Gyakran felmerül a kérdés nálunk is, hogy külső akkus tápegységhez tehetünk-e indító avagy autókban használatos akkumulátort. Alapvetően lehet hozzá tenni, azonban érdemes tisztában lenni azzal, hogy az indító akkumulátorok rövid idejű nagyobb áramfelvételre vannak tervezve, még az ipari AGM akkumulátorok hosszabb idejű kisebb áramfelvételre, ezen belül a ciklikus akkumulátorok pedig kifejezettem például elektromos járművekbe (kerékpár, roller, rokkant kocsi, stb.). Ez körülbelül olyan, mint egy sprintfutás és egy maraton összehasonlítása. Érdemes tehát a megfelelő felhasználási területhez akkumulátort választani, még ha az pillanatnyilag árban drágább is, hosszú távon kifizetődik.